به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو قم:

 

 

 

 

نشانگر رنگی تغذیه ای

 

 

کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی آقای مهندس سید علیرضا بنی هاشمی توضیحاتی به شرح زیر در رابطه با نشانگر تغذیه در جهت آگاه سازی مصرف کنندگان ارائه نمود:

 

 

 

 

نشانگر رنگی تغذیه‌ای درواقع یک چراغ‌راهنما برای مصرف‌کننده به منظور کنترل میزان مواد غذایی دریافتی با توجه به وضعیت سلامت هر فرد است. این نشانگر اطلاعات مفیدی را به‌صورت شفاف و در قالب سه رنگ سبز –زرد-قرمز در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

رنگ سبز به معنای کم بوده و ما را به یک انتخاب سالم هدایت می کند.

رنگ زرد به معنای متوسط و ما را به یک انتخاب نسبتاً خوب راهنمایی می‌کند .

رنگ قرمز به معنای زیاد است و انتخاب این مواد غذایی در افراد باید بااحتیاط صورت گیرد.

 

 نشانگر رنگی تغذیه‌ای مصرف‌کننده را از مقدار پنج فاکتور انرژی، قند، چربی، نمک و اسید چرب ترانس مطلع می‌گرداند.

 

انرژی: این فاکتور  با کمک به تنظیم دریافت کالری روزانه به حفظ وزن بدن کمک می نماید.

 قند: دریافت بالای قندهای ضمن تاثیر بر اضافه‌وزن، باعث افزایش سریع قند خون می‌شود.

چربی: این گروه در مقایسه با کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها دارای انرژی بیشتری هستند (حدود دو برابر)، همچنین که از عوامل خطر آفرین در بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی می باشد.

 نمک: چهارمین فاکتور  نمک می‌باشد که با مدیریت دریافت آن می‌توان به کنترل فشارخون کمک کند.

اسید چرب ترانس مصرف چربی‌های ترانس خطر ابتلا به بیماری های قلبی و انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. لذا افراد مبتلابه بیماری های قلبی و عروقی باید احتیاط بیشتری در زمینه مصرف مواد غذایی دارای اسید چرب ترانس داشته باشند.

 لازم به ذکر است علاوه بر نکات ارائه‌شده در جدول نشانگر رنگی تغذیه‌ای ،درج آرم سازمان غذا و دارو به همراه شماره پروانه ساخت بهداشتی بر روی محصول ضروری بوده و حاکی از مطابقت داشتن اطلاعات این نشانگر با آزمون های آزمایشگاهی می باشد که به تائید کارشناسان غذا و دارو  رسیده، البته از مصرف‌کنندگان محترم درخواست می‌کنیم که ضمن مطالعه قبل از اقدام به خرید محصول متناسب با ویژگی های فردی خود، با استعلام شماره پروانه ساخت محصولات مشکوک از طریق سامانه FDACRM.IR از خرید محصولات غیر تقلبی و تولید شده در شرایط بهداشتی و مورد تائید این سازمان اطمینان حاصل کنند.